Cikgu moon
Assalamualaikum... Hari ini masuklah hari ke-4 aku berada di Selayang dan 4 hari jugalah aku tamat praktikal... janggal jugak sebab pagi2 bangun dah pergi sekolah... tapi tak pe.. sebelum ne pun situasi yang dirasai tetap sama bila tamat jadi guru sandaran satu masa dulu... heheh.. tapi kali ini istimewanya... tamatlah sudah diploma pendidikan.. tinggal tunggu result, konvo dan seterusnya posting... alam belajar di usia 30an memang mencabar dan menyeronokkan... masak praktikal lagi seronok... guru-guru tak rasa pun kita ne macam praktikal... pelajar lagi lah... ingat kita cikgu tetap... sampailah dah nak abis baru tersedar aku dan rakan2 cuma cikgu praktikal... tak pelah... aku pulak memang tak sempat nak update apa2 masa praktikal.. sebab... faham2LAH line internet slow di kuala pilah.. Aku nak luahkan sedikit sepanjang masa praktikal.... dah tentulah di kuala pilah.. macam2 pengalaman dan pahit manis dapat dirasai...baik dengan guru-guru, pelajar dan pengurusan sekolah keseluruhannya... aku cuma menilai dan memerhati dari sudut pandangan aku sendiri... pertama, aku merasakan.. pelajar hari ini sangat membimbangkan dari kesopanan dan kesantunan..ada yang sanggup biadab dengan guru,, sikap hormat memberi salam, ringan tulang sangat2 tiris dalam kehidupan mereka... mungkinkah sekolah tidak membudayakan atau tidak ada penegasan dalam menangani isu pelajar.... aku merasakan peraturan memang..tapi dari sudut pelaksanaannya.. amat kurang memuaskan.. contohnya,.. pelajar tidak boleh balik awal.. tapi tetap ada juga pelajar yang balik awal, ponteng, berambut panjang dan sebagainya,... di mana kolaborasi di antara 'jaga' & guru dan pihak lain... entahlah... sepanjang praktikal juga.. waktu guru ganti memang lumrah dan kami antara guru paling bertuah kerana mesti mendapatnya.. aku bukan tak suka atau tolak... tapi... juga merasakan tiada sistem yang adil kepada guru... terutamanya guru pelatihlah... bayangkan sekolah ada lebhi 80 orang guru. .tapi hari2 nama mesti naik... sebabnya aku menpunyai pengalaman di sekolah di seremban... sistem giliran digunakan... maknanya kebarangkalian seseorang guru itu mendapat relief adalah kurang... takdelah tiap2 hari nak relief..... tapi point aku di sini...aku tetap bersyukur kerana dengan relief yang banyak jugalah aku kenal pelajar yang tak di ajar... selain itu, aku merasakan aku dan rakanku bertuah kerana mendapat guru pembimbing yang sangat fleksibel. aku boleh anggap dia sebagai pemudahcara... yang sukar dimudahkan, yang berat diringkan... kata2 yang paling melekat sampai sekarang.... 'ini semua dunia je'... hehehe aku bersyukur kerana ada juga rakan lain yang mendapat guru pembimbing yang agak cerewet... padaku, cerewet perlulah bertempat... janganlah sampai seperti ketam mengajar anaknya berjalan... tapi pada aku senang je... yang baik aku akan ambil buat teladan.. yang kurang aku jadikan sempadan sahaja. :) Apa2 pun berbalik kepada masa menganggur sekali lagi ne... aku nak plan something... tapi tak tahulah jadi ke tidak... harap2nya menjadilah... hehehehe oklah... sampai sini dulu.... panjang sangat tulis dah ne... lenguh tangan.. ok bye.. assalamualaikum.
0 Responses

Post a Comment

mARi sOLAt